Door de Volksuniversiteit Breda ben ik gevraagd om de cursus ‘Maak je eigen Kimono’ te gaan geven.
Het jaarthema is Japan. In Japan dragen ze volop kimono’s.
Mijn naaimachine heeft mij goed geholpen met het maken van een Kimono á la Juuzkunsten.
Nu hoop ik op veel enthousiaste cursisten aan wie ik mijn Kimono kan laten zien.

Maak je eigen kimono
Want, een kimono met je eigen verhaal siert je garderobe.
Aansluitend op het thema Japan maak je in deze cursus in een ontspannen sfeer je eigen kimono, een kimono met een Nederlands tintje.

Letterlijk betekent Kimono: hetgeen iemand draagt.

De kimono is zowel een eenvoudig als een complex kledingstuk. De vorm is eenvoudig. De motieven en hun betekenis zorgen ervoor dat elke kimono zijn eigen verhaal vertelt.

In Japan wordt de kimono gedragen tijdens formele en informele gelegenheden. De lengte van de mouwen varieert bij diverse gelegenheden. De motieven en patronen vertellen hele verhalen. Elke familie heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen motief op de kimono. Vroeger gingen de kimono’s over van moeder op dochter. Tegenwoordig zijn ze ook bij de H&M te koop.

Wij gaan een kimono maken met stoffen die in de buurt, of op het web te koop zijn. Als er tijd genoeg is vind ik het leuk om te zien welk verhaal jullie willen vertellen, welke motieven jullie gaan appliceren (met de naaimachine) op de kimono.

Het naaipatroon van een kimono is aanwezig. Jullie kopen zelf de stoffen voor je eigen kimono. Het is de bedoeling dat je je eigen naaimachine meeneemt.

De cursus is toegankelijk voor beginners en gevorderden.