IMG_0493

Kort geleden mocht ik, als begeleidster van een vijftal pleegkinderen tussen de 12 en 16 jaar, het hele creatieve proces van het maken van een film van dichtbij meemaken. Er was een pleegzorgweekend georganiseerd waarin de kinderen met elkaar een film maken over hun ervaringen in pleegzorgland.
Op vrijdag kwamen we aan het begin van de avond bij elkaar. De pleegkinderen, de regisseur en de begeleiders. Om elkaar te leren kennen werd onder andere het pleegzorgspel gespeeld dat ik voor het tijdschrift Mobiel mede-ontworpen en getekend heb (zie mijn blog van 3nov. 2013).
pleegzorgspel

Door het spel werden er vele verhalen verteld, verdrietige en mooie verhalen.
Op zaterdag kregen de kinderen acteerlessen. Samen met de regisseur maakten zij het verhaal. Ze hebben alle scenes zelf gespeeld.
Zondag was de opnamedag. Aan het einde van de middag kon de familie de ruwe versie van de film zien.

Met de pleegkinderen hebben we afgesproken dat alle verhalen binnenskamers blijven. Daarom laat ik jullie geen foto’s zien en helaas ook geen film.
Het was een weekend om niet te vergeten. De kinderen waren fantastisch. Ik heb genoten van het creatieve proces van de film.