liefde alleen niet genoeg

‘Ik hou van je,’ fluister ik tegen de dichte deur.
Het kussen naast het mijne is nog warm. Zijn geur hangt in de kamer. De geur die mij doet denken aan kerriesaus, hoewel hij daar niet eens van houdt.
Ik kijk naar de deur, hopend dat hij zo terug komt. Wetend dat dat niet gebeuren zal.
‘Ik hou van je,’ had hij gezegd, toen we het voor de zoveelste keer over onze toekomst hadden, ‘maar alleen van je houden, is dat genoeg?’
Ik had ‘ja’ gezegd, maar het antwoord was ‘nee’ geweest.
‘We zijn zo anders volwassen geworden,’ zei hij. Hij had gelijk. Het enige dat we met elkaar gemeen hadden, was de oneindige liefde voor elkaar.
‘Ik weet niet of ik zonder jou kan,’ zei ik. Ergens wist ik dat ik het zou kunnen. De vraag was of ik dat wilde.
Hij kuste mij en ik kuste hem.
‘Ik hou van je,’ zei hij opnieuw, ‘dat zal ik altijd doen.’
In dat eerste geloofde ik, dat tweede niet. Ik zweeg.
‘We houden elkaar op. Je zit stil, terwijl je hoort te rennen.’ Hij kust me opnieuw en ik wist dat ik zou gaan rennen. Rennen door het leven dat hij mij op dit moment aan het teruggeven was.
Een enkele traan rolde over mijn wang. De rest wist ik binnen te houden. Hij ving die ene traan op toen deze bij mijn kin was aangekomen. We keken elkaar aan. Zo’n soort aankijken waarvan je tegelijkertijd hoopt dat het nooit meer ophoudt en direct stopt.
Hij kuste mij en ik kuste hem.
We bedreven de liefde. Ik verborg mijn tranen, die nu rijkelijk stroomden, voor hem.
‘Ik hou van je,’ zei hij toen hij opstond.
Ik volgde hem met mijn blik. Zag de kamerdeur dicht gaan. Hoorde hem op de gang. Hoorde de voordeur iets daarna dicht gaan.
Mijn lip trilt. Woorden die ik al de hele tijd wilde zeggen. ‘Ik hou van je,’ fluister ik tegen de dichte deur.

 

De Online Schrijfschool Marjon Sarneel organiseerde een schrijfwedstrijd rondom het thema ‘Eerste liefde’.   Vivienne Schröder schreef het meest ontroerende verhaal, Liefde alleen niet genoeg, en won daarmee mijn illustratie.  Vivienne, van harte proficiat en dank je wel dat je blij bent met mijn illustratie.